Naast een persoonlijke account kun je ook een facebookpagina aanmaken (ook wel een bedrijfspagina genoemd). Dit is een absolute must have voor bedrijven. Je bent in staat om veel te weten te komen over je klanten en met hen op een leuke manier in contact te staan. Alleen is het niet altijd zo duidelijk hoe je nu een pagina maakt en hoe je deze statistieken opvraagt.
Een Facebookpagina aanmaken, biedt vele voordelen voor bedrijven, maar het beperkt zich zeker niet tot daar. Ook pagina’s over katten, reizen en fotografie kun je online vinden. Deze pagina’s zijn voornamelijk opgericht om leuke content te verspreiden en soms ook een centje bij te verdienen. Wanneer een pagina veel volgers heeft, kan men producten promoten op de pagina mits betaling aan de eigenaar.
Genoeg over alle fantastische voordelen, laten we eens kijken hoe je zelf een pagina kan aanmaken.
Opgelet: Kortgeleden is de Facebook lay-out ook veranderd, daarom laat ik voor beide lay-outs de instructies zien.
Waarom een facebookpagina aanmaken?
Er zijn verschillende redenen waarom je een Facebookpagina zou willen aanmaken. De grootste voordelen zijn voor bedrijven. Een bedrijf kan met een bedrijfspagina:
- Leren over haar klanten: je bent in staat om demografische gegevens van je volgers op te halen. Dit geeft een goed inzicht over wie je klanten zijn. Zo heeft een willekeurige gekozen pagina de volgende gegevens:
Hieruit kunnen we dus veel conclusies trekken, zoals dat onze klanten grotendeels mannen zijn tussen de 18-24 jaar.
- Social awareness creëren: wanneer ik een interessante post zie passeren op Facebook, ga ik vaak kijken naar het profiel erachter. Dit zorgt ervoor dat, en dit kan helemaal gratis, je naamsbekendheid krijgt bij mensen die nog nooit van jouw onderneming gehoord hebben. Handig toch!
- Recensies: Facebook laat toe dat klanten een recensie kunnen achterlaten op een bedrijfspagina. Wanneer je dan zoekt naar een bedrijf in bijvoorbeeld Google, zie je de Facebookpagina tevoorschijn komen. Dit wilt dus zeggen dat je het potentieel ook beter kan doen op Facebook!
- Adverteren: Wanneer je een pagina hebt aangemaakt voor je bedrijf, kun je ook advertenties maken. Zo kun je voor weinig geld adverteren naar jouw doelgroep.
Een leuk weetje is dat wanneer je een Facebookpagina hebt, je niet moet afmelden om je pagina te beheren. Je kunt heel snel je pagina’s beheren aan de hand van het pagina menu.
Wanneer je een facebookpagina maakt, krijg je ook de mogelijkheid om eenvoudig berichten te boosten of berichten in te plannen.
Hoe een Facebookpagina aanmaken
Omdat Facebook haar lay-out net heeft gewijzigd, laat ik zien hoe je een pagina aanmaakt voor beide lay-outs. Sla gerust de sectie over die niet interessant is voor jou.
Oude Facebook lay-out
Je hebt het waarschijnlijk al eens bovenaan in de menubalk de knop ‘Maken’ zien staan. Als je daarop klikt, heb je een paar zaken die je kunt maken:
- Pagina
- Advertentie
- Groep
- Evenement
- Marketplace-item
- Inzamelactie
Nu heb je een goed idee wat je nog allemaal kunt aanmaken op Facebook. Uiteraard zijn wij in deze handleiding geïnteresseerd in de pagina sectie.
Stap 2 kies welke soort pagina je wilt maken
Facebook heeft twee soorten pagina categorieën waaruit je kunt kiezen. Zo heb je de keuze tussen “Bedrijf of merk” en “Maatschappelijk betrokken of bekende persoon”. Afhankelijk van je doel selecteer je nu een van de twee. Facebook zal je nu vragen voor gegevens over de pagina. Omdat een bedrijf of merk vaker voorkomt, zal ik deze keuze uitwerken.
Stap 3 kies een pagina naam en categorie
Nu is het tijd om een pagina naam en een categorie te kiezen voor je facebookpagina. Wees voorzichtig, je kunt de naam van je facebookpagina later wel aanpassen maar soms moet er eerst een aanvraag naar Facebook gebeuren. Dit kan ervoor zorgen dat de naamswijziging wel even duurt. Dus probeer ervoor te zorgen dat je dit in het begin juist instelt.
Op het moment dat ik deze blog schrijf, kun je de categorie daarna aanpassen zonder een aanvraag in te dienen. Je hebt hier veel keuze uit, dus neem de lijst van categorieën gerust even door.
Stap 4 stel een profielfoto in
Nu is het tijd voor een gezicht op de pagina te plakken! Een profielfoto voor een bedrijf is meestal het logo van de onderneming. Zo heb je bijvoorbeeld Microsoft en Apple die hun logo instellen als profielfoto:
Stap 5 stel een omslagfoto in
Een omslagfoto is een grotere afbeelding die op je bedrijfsprofiel wordt weergeven. Vaak wordt het gebruik om een promo aan te duiden of om een leuk sfeerbeeld te weergeven. Kies er eentje dat professioneel en mooi oogt!
Tip: Ken jij canva? Dit is een handige tool om profielfoto’s en omslagfoto’s te maken!
Nieuwe Facebook lay-out
Stap 1 Klik rechts bovenaan op het plusje
In de nieuwe versie van Facebook is de ‘Maken’ knop gewijzigd naar een plus-icoon. Wanneer je hierop klikt, heb je nog steeds de mogelijkheid om een pagina aan te maken.
Stap 2 Kies een pagina naam, categorie en beschrijving
In de oude versie had je niet de mogelijkheid om direct te bekijk hoe je pagina er uit zou zijn, wanneer alle gegevens zijn ingevuld. Nu heb je rechts een live voorbeeld van jouw, soon to be, pagina. Echt een absolute verbetering!
Stap 3 Kies een profiel- en omslagfoto
Nu heb je de optie om een omslagfoto en/of profielfoto op te laden. Je kan ook meteen de paginaweergave in het live venster bekijken. Maak er iets moois van!
Tip: Als je geen photoshop kunsten hebt, kan je altijd eens op canva kijken. Dit is een handige tool om profielfoto’s en omslagfoto’s te maken!
Tip: Rechts Bovenaan kan je op het mobiel-icoontje klikken om je pagina te bekijken op gsm weergaven.
Facebookpagina verwijderen
De instellingen zijn, op het moment van het schrijven van dit artikel, nog niet beschikbaar in de nieuwe lay-out van Facebook. Dus deze optie is hetzelfde voor beide versies.
Ga naar de instellingen van je pagina. Op de oude versie is dit rechts bovenaan en op de nieuwe versie is dit links onderaan.
Helemaal, rechts, onderaan zie je ‘Pagina verwijderen’. Klik vervolgens op bewerken en bevestig dat je de pagina wilt verwijderen.
Bonus: tips voor Facebookpagina’s
Hierbij heb ik nog enkele tips wanneer je een Facebookpagina hebt:
- Facebookchat installeren: wanneer je een pagina hebt, kun je ook een chat installeren op je website! Bekijk hier hoe je een chat installeert.
- Een gebruikersnaam instellen: wanneer je over een facebookpagina bezit, is het zeker een aanrader om een unieke gebruikersnaam in te stellen. Deze kan gebruikt worden wanneer mensen je taggen en deze verschijnt ook in de URL van Facebook. Zo heb je bijvoorbeeld Rand-store haar Facebookpagina, https://www.facebook.com/RandStoreAntwerpen/, waarin de gebruikersnaam ‘RandStoreAntwerpen’ instaat. Deze kan je instellen door naar je pagina te gaan en onder de profielfoto op ‘Gebruikersnaam voor pagina maken’ te klikken:
- Nodig je vrienden uit om je pagina leuk te vinden: een belangrijk onderdeel van een Facebookpagina zijn vind-ik-leuks. Wat is een betere plaats om ‘likes’ te verzamelen dan te horen bij je Facebook vrienden. Facebook biedt je de optie aan om je vrienden uit te nodigen met maar een druk op de knop. Ga naar je pagina. Rechts zie je staan ‘Vrienden uitnodigen om je pagina leuk te vinden’’ :
In de nieuwe versie staat dit direct onder je pagina:
- Voeg een knop toe aan je pagina: Het is mogelijk om bovenaan je pagina een zogenaamde Call to Action te zetten. Wanneer je op de ‘Knop instellen’ drukt, krijg je de optie om de knop toe te voegen aan je pagina.
Vergeet de Facebook pagina app niet te installeren!
Facebook biedt ook een applicatie aan voor op je smartphone. Dan hoef je niet altijd via de browser je pagina te bekijken. De app kun je hier vinden op Android en hier op IOS.
Conclusie over hoe we een facebookpagina aanmaken
Zoals je ziet, is een Facebookpagina aanmaken niet zo moeilijk. Daarnaast is de waarde van een pagina te hebben immens groot. Facebook biedt je allerlei tools aan om je bereik te versterken en nog meer in contact te staan met je klanten. Gebruik dit dan ook!
Ben je geïnteresseerd in meer te digitaliseren? Bekijk zeker ook onze Skype gids om je nog meer in te werken in de digitale wereld!