We willen allemaal sneller en beter werken met Windows 10. Daarom hebben we deze 5 handige windows 10 tips gemaakt om jou te helpen. Dit artikel is vooral gefocust op langzame zaken sneller uit te voeren. Zo bespaar je veel tijd!
Tips: De beste manier om tijd te besparen is om te werken via sneltoetsen. Onze handleiding over Windows 10 sneltoetsen helpt je hier heel goed bij!
Onze 5 handige windows 10 tips:
We hebben hieronder onze 5 handige windows 10 tips opgelijst, waarmee je al veel beter kunt werken met een Windows 10 computer. Bekijk ze zeker eens en laat ons gerust weten wat je er van vindt. Dit kun je doen door een bericht achter te laten of door een bericht te plaatsen in onze nieuwe Facebook groep.
Tip 1: Meerdere bureaubladen
Het is in Windows 10 mogelijk om meerdere bureaubladen te hebben. De reden dat dit handig kan zijn is om verschillend werk in zijn eigen ‘werkplaats’ te zetten.
Als voorbeeld: wanneer ik bezig ben met het schrijven van een blog zet ik mijn Word programma en een browser venster in 1 werkplaats (of ook wel virtueel bureaublad). Als ik daarnaast nog bezig met opzoekwerk voor mijn werk, dan zet ik dit in een apart virtueel bureaublad. Zo kan ik heel makkelijk overschakelen van werk tot werk.
Je kunt een virtueel bureaublad aanmaken door op de toetsencombinatie + Tab te drukken. Vervolgens kun je hier een nieuw bureaublad maken of wisselen naar een ander bureaublad:
Tip 2: Sneltoetsen
Sneltoetsen zijn enorm belangrijk om veel tijd mee te besparen. Drie sneltoetsen die wij graag en veel gebruiken zijn:
- Wisselen van vensters: alt + tab. Hiermee wissel je snel tussen de applicaties die openstaan op jouw computer.
- Je computer vergrendelen: + L. Dit zorgt ervoor dat je je computer vergrendeld. Je kunt dit gebruiken als je even weg moet en je wilt niet dat mensen zomaar je computer kunnen openen. Dit heeft alleen zin wanneer je een wachtwoord hebt ingesteld.
- Snel verkenner openen: + e. Dit opent de verkenner waarmee je makkelijk naar bestanden kan navigeren.
Ben je geïnteresseerd in meer sneltoetsen? Bekijk onze Windows 10 sneltoetsen gids.
Tip 3: Speciale zoekopdrachten
Wanneer je op zoek bent naar een bepaald bestand, kan het nuttig zijn om te werken met extra zoekcriteria. Zo kun je dus ook zoeken naar een bestand en vragen voor bestanden met een bepaalde extensie. Bijvoorbeeld: ik ben op zoek naar een bestand dat ’telling’ in de naam heeft en ik weet dat het een .xls bestand is. Dan geef ik in:
*telling*.xlsx
Dit vertelt de computer dat we op zoek zijn naar een bestand waar telling in komt en eindigt op xlsx. De sterretjes staan hier voor ‘gelijk welk karakter of zelfs geen karakter’.
Wanneer je bezig bent, valt het soms voor dat je naar je bureaublad moet navigeren. Er zijn drie heel snelle mogelijkheden. De eerste is met de sneltoets + D. Probeer het maar eens uit, je gaat direct naar je bureaublad.
De tweede optie is om rechtsonderaan op het kleine verticale balkje te klikken. Het is enorm goed verborgen!
De derde optie is om je bureaublad toe te voegen aan je werkbalk onderaan. Dit doe je door met je rechtermuisknop op de balk te klikken. Vervolgens selecteer je Werkbalken en dan klik je op Bureaublad. Nu is er een sectie Bureaublad verschenen in je werkbalk.
Tip 5: Vensters naast elkaar plaatsen
Je kunt twee vensters naast elkaar plaatsen door simpelweg een venster vast te nemen met je muis en naar de linker of rechterkant te slepen. Vervolgens opent er een venster dat vraagt, welk programma er langs de andere kant moet komen te staan.
Bonus tip 6: blauwe licht filter
Wist je dat je net zoals op een smartphone een blauwe licht filter in Windows 10 hebt? Deze kun je activeren door te zoeken naar nachtlamp op je computer. Je kunt zelfs instellen wanneer hij moet opspringen, handig toch!